http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
URZĄD
Raport o stanie Gminy
WŁADZE
OGŁOSZENIA - AKTUALNOŚCI
Wykaz danych o ochronie środowiska
NABÓR
MOJA SPRAWA
PRAWO LOKALNE
TUTYSTYKA
INNE
Oświadczenia majątkowe za 2019 rok
Oświadczenia majątkowe za rok 2018
Rejestry i ewidencje
Oświadczenia związane z zakończeniem i rozpoczęciem zatrudnienia - 2018 r.
Oświadczenia Radnych Rady Miejskiej na rozpoczęcie kadencji 2018-2023
Oświadczenia Radnych Rady Miejskiej na zakończenie kadencji 2014-2018
Oświadczenia majątkowe za 2017 rok
Oświadczenia majątkowe za rok 2016
Oświadczenia majątkowe za rok 2015
Oświadczenia składane na początek kadencji 2014-2018
Stowarzyszenia, organizacje pozarządowe
Oświadczenia składane na koniec kadencji (2010-2014) /zatrudnienia
Oświadczenia majątkowe za rok 2014
Jednostki organizacyjne
Rejestr zmian
Informacje nieudostępnione
Jednostki pomocnicze
WYBORY-OGŁOSZENIA
KONTROLE ZEWNĘTRZNE
SZUKAJ
INSTRUKCJA OBSŁUGI
REDAKCJA
STATYSTYKA
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
STRATEGIA ROZWOJU GMINY ULANÓW NA LATA 2016-2020
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Gminne Programy Profilaktyczne
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA
Ochrona danych osobowych
Katalog usług PSeAP
Rada Miejska w Ulanowie - nagrania wideo
Powszechny Spis Rolny 2020
Deklaracja dostępności Strony interenetowej Gminy i Miasta Ulanów


 
Rejestr zmian 
INNE
 
Treść archiwalna z dnia: 2018-11-23 09:08:35
Strona / PRAWO LOKALNE / Statut wraz z Regulaminem Rady Miejskiej

UCHWAŁA  Nr VI/38/2003

Rady Miejskiej w Ulanowie

z dnia 30 kwietnia 2003 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy i Miasta Ulanów.

 

= = = = = = = = = =

 

         Na podstawie art. 3 ust. 1, art.18 ust.2 pkt. 1, art. 22, art.40 ust. 2 pkt 1,               art. 41 ust.1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz.U.z 2001r. Nr 142, poz.1591 z p.zm/, Rada Miejska w Ulanowie

 

p o s t a n a w i a,  co następuje:

 

§ 1

 

Uchwala się Statut Gminy i Miasta Ulanów w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

                           

 

§ 2

 

Traci moc uchwała Rady Miejskiej Nr XVII/106/96 z dnia 18 marca 1996r.  w sprawie uchwalenia jednolitego tekstu Statutu Gminy i Miasta Ulanów zmieniona uchwałami:

Nr XXIII/150/97 z dnia 12 marca 1997 roku;

Nr VI/54/99 z dnia 27 marca 1999 roku;

Nr XXIV/174/2001 z dnia 28 sierpnia 2001 roku.

 

 

§ 3

 

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

 

 

 

 

 

                                                                                                       Załącznik do Uchwały

                                                                                                        Nr VI/38/2003

                                                                                                        Rady Miejskiej w Ulanowie

                                                                                                        z dnia 30 kwietnia 2003r.

 

 

S T A T U T

 

GMINY I MIASTA ULANÓW

 

 

CZĘŚĆ I

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

 

Gmina i Miasto Ulanów jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich mieszkańców.

 

§ 2

 

Gmina i Miasto obejmuje obszar o powierzchni 119,5 km2 .

Dokładny przebieg granicy ukazuje mapa stanowiąca załącznik Nr 1 do Statutu.

 

§ 3

 

Siedzibą organów Gminy i Miasta jest Urząd Gminy i Miasta w Ulanowie.

 

§ 4

 

1.      Herbem Gminy i Miasta jest herb „ Dołęga”, utrwalony w załączniku Nr 2 do Statutu.

2.      Insygniami samorządowymi są ponadto:

a)      łańcuch Przewodniczącego Rady Miejskiej;

b)      symboliczny klucz władzy wykonawczej;

c)      flaga Gminy i Miasta zatwierdzona odrębną uchwałą.

 

§ 5

 

1.      Gmina i Miasto posiada osobowość prawną.

2.      Gmina i Miasto wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, w imieniu własnym  i na własną odpowiedzialność.

3.      Samodzielność Gminy i Miasta podlega ochronie sądowej.

 

§ 6

 

Ilekroć w dalszej części Statutu jest mowa o:

1)      Gminie – należy przez to rozumieć Gminę i Miasto Ulanów;

2)      Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Ulanowie;

3)      Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego  Rady Miejskiej  w Ulanowie;

4)      Komisji – należy przez to rozumieć Komisje Rady Miejskiej w Ulanowie;

5)      Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej           w Ulanowie;

6)      Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy i Miasta Ulanów;

7)      Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy i Miasta Ulanów;

8)      Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy i Miasta w Ulanowie.

 

 

CZĘŚĆ II

 

CEL,ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY

 

§ 7

 

1.      Celem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.

2.      Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych Gminy.

3.      Ustawy określają, które zadania własne Gminy mają charakter obowiązkowy.

4.      Ustawy mogą nakładać na Gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

5.      Zadania z zakresu administracji rządowej Gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

6.      Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

7.      Przekazania Gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych Gminy lub subwencji.

 

§ 8

 

Do zakresu działania Gminy należą w szczególności sprawy:

1)      ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2)      gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3)      wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk             i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

4)      lokalnego transportu zbiorowego;

5)      ochrony zdrowia;

6)      pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

7)      gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8)      edukacji publicznej;

9)      kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;

10)  kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych ;

11)  targowisk i hal targowych;

12)  zieleni gminnej i zadrzewień;

13)  cmentarzy gminnych;

14)  porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15)  utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16)  polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej      i prawnej;

17)  wspierania i upowszechniania idei samorządowej;

18)  promocji gminy;

19)  współpracy z organizacjami pozarządowymi;

20)  współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

 

 

§ 9

 

1.         Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

2.         W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych przekraczających możliwości Gminy, Gmina może tworzyć z innymi gminami związki międzygminne.

3.         Przystąpienie do związku międzygminnego oraz wystąpienie z niego wymaga uchwały Rady.

 

 

CZĘŚĆ III

 

WŁADZE GMINY

 

§ 10

 

1.      Gmina działa poprzez swoje organy.

2.      Organami Gminy są:

1)      Rada Miejska;

2)      Burmistrz Gminy i Miasta.

 

§ 11

 

1.      Działalność organów Gminy jest jawna.

2.      Jawność działania obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na Sesje Rady Miejskiej i posiedzenia Komisji Rady, a także dostępu  do dokumentów określonych w ustawach, w tym protokołów z posiedzeń Rady Miejskiej, Komisji Rady Miejskiej oraz dokumentów z zakresu działalności Burmistrza.

3.      Informacji udziela się na pisemny wniosek złożony do Burmistrza.

4.      Burmistrz ma obowiązek udostępnić informację bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od złożenia wniosku.

5.      Dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych są udostępniane w dniach i godzinach pracy Urzędu.

6.      Protokoły z Sesji i uchwały Rady Miejskiej oraz protokoły z posiedzeń Komisji Rady Miejskiej udostępniane są w Biurze Rady.

7.      Dokumenty z zakresu działania Burmistrza udostępniane są przez właściwy Referat lub stanowisko pracy zajmujące się zadaniem publicznym, którego dotyczy dokument.

8.      Z udostępnianych dokumentów obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy, wyciągi. Realizacja tych uprawnień może się odbywać wyłącznie w Urzędzie w asyście upoważnionego pracownika Urzędu.

9.      Obywatele mogą żądać uwierzytelnionych kserokopii w/w dokumentów. Uwierzytelnianie dokumentów będzie wykonywane odpłatnie w wysokości określonej  w przepisach o opłacie skarbowej. Własnoręcznie sporządzane odpisy, notatki nie będą uwierzytelniane.

10.  Nie udostępnia się dokumentów:

a)      w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw i ich jawności;

b)      gdy zawierają informacje publiczne stanowiące prawem chronione tajemnice.

 

 

 

CZĘŚĆ IV

 

RADA MIEJSKA

 

 

I. Zasady ogólne.

 

§ 12

 

1.      Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2.      Kadencja Rady Miejskiej trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.

3.      Ustawowy skład Rady Miejskiej wynosi 15 radnych wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach przeprowadzonych zgodnie z ustawą – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

 

§ 13

 

Rada Miejska rozpatruje na Sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

 

§ 14

 

1.      Rada Miejska obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.      Na wniosek Burmistrza lub co najmniej ¼ ustawowego składu Rady Miejskiej Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni  od daty złożenia wniosku.

 

§ 15

 

1.      Do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy:

1)      uchwalenie Statutu Gminy i Miasta;

2)      ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;

3)      powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Burmistrza;

4)      uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu;

5)      uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

6)      uchwalanie programów gospodarczych;

7)      ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania  im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;

8)      podejmowanie uchwał w sprawach podatków, podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;

9)      podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących :

a)          określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Miejskiej;

b)         emitowania obligacji oraz określania zasad zbywania, nabywania  i wykupu    przez Burmistrza;

c)          zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów;

d)         ustalania maksymalnych wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym;

e)          zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Gminy;

f)           tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania  i występowania z nich;

g)          określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji  przez Burmistrza;

h)          tworzenia, likwidacji i reorganizacji zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek;

i)            ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym;

10)  określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania;

11)  podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, powiatu lub województwa;

12)  podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami  oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;

13)  podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;

14)  podejmowanie uchwał w sprawach herbu Gminy, nazw ulic i placów oraz wznoszenia pomników;

15)  nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy i Miasta;

16)  podejmowanie uchwał w sprawach zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;

17)  stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Miejskiej.

 

 

 

§ 16

 

  1. Do wewnętrznych organów Rady Miejskiej należą:

1)      Przewodniczący Rady;

2)      Wiceprzewodniczący I i II;

3)      Komisja Rewizyjna;

4)      Komisje stałe wymienione w Statucie;

5)      Komisje doraźne do określonych zadań.

  1. Rada Miejska wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady i dwóch Wiceprzewodniczących Rady.
  2. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady Miejskiej i prowadzi  jej obrady. 

W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady jego obowiązki wykonuje jeden   z Wiceprzewodniczących wskazany przez Przewodniczącego Rady w przypadku nie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

  1. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy Wiceprzewodniczący :

1)      zwołuje sesje Rady Miejskiej i przewodniczy obradom;

2)      ustala porządek obrad przed każdą sesją;

3)      stoi na straży prawa i godności Rady Miejskiej;

4)      sprawuje pieczę nad spokojem, porządkiem sesji, wydaje stosowne zarządzenia porządkowe;

5)      podpisuje uchwały, i inne dokumenty Rady oraz protokół z obrad sesji;

6)      opiniuje projekty planów pracy Komisji stałych;

7)      przyjmuje oświadczenia o stanie majątkowym radnych.

 

II. Przygotowanie Sesji.

 

§ 17

 

1.      Przewodniczący Rady zwołuje sesję, ustala  porządku obrad oraz miejsce, dzień i godzinę obrad.

2.      O sesji powiadamia się radnych na co najmniej 7 dni przed ustalonym terminem obrad, wysyłając zawiadomienie zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia sesji, porządek obrad oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.

3.      Materiały na sesję poświęcone uchwaleniu kierunku polityki społeczno-gospodarczej, założeń projektu budżetu oraz informacje o stanie mienia komunalnego wraz  z objaśnieniami przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

4.      W razie nie dotrzymania terminów, o których mowa w ust. 2 i 3 Rada Miejska może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia.

Wniosek o odroczeniu powinien być zgłoszony na początku obrad.

5.      Przed każdą sesją Przewodniczący Rady po zasięgnięciu opinii Burmistrza ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

 

 

 

 

 

 

 

III. Przebieg Sesji.

 

§ 18

 

1.       Sesje Rady Miejskiej są jawne, co oznacza, że Przewodniczący Rady zawiadomienie  o miejscu, terminie oraz problematyce obrad sesji podaje  do wiadomości mieszkańców na 3 dni przed sesją – w formie ogłoszeń na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta.

2.       Jawność oznacza ponadto, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność zajmująca w tym celu wyznaczone miejsce dla publiczności.

3.       Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

 

§ 19

 

Rada Miejska może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady Miejskiej.

 

§ 20

 

1.        Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu. Na wniosek Przewodniczącego Rady, Burmistrza, Komisji Rada Miejska może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

Kolejne posiedzenie może nastąpić ze względu na niemożność rozpatrzenia całości spraw porządku obrad na jednym posiedzeniu, potrzebę dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie Miejskiej właściwe obradowanie bądź rozpatrzenie spraw na jednym posiedzeniu.

2.        Przewodniczący Rady postanawia o przerwaniu sesji w przypadku braku quorum  w trakcie obrad, wyznaczając nowy termin jej zwołania. Fakt przerwania obrad należy odnotować w protokole.

 

§ 21

 

1.      Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego obrad formuły... „ Otwieram Sesję Rady Miejskiej w Ulanowie”.

2.      Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad a w przypadku braku quorum zamyka obrady wyznaczając nowy termin sesji. W protokole odnotowuje się przyczyny dla których sesja się nie odbyła.

 

§ 22

 

1.      Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

2.      Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny bądź Burmistrz.

3.      Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, z tym, że do zmiany porządku obrad sesji nadzwyczajnej wymagana jest dodatkowo zgoda wnioskodawcy.

4.      Na wniosek Burmistrza Przewodniczący Rady ma obowiązek wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.

 

§ 23

 

1.      Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku obrad.

2.      Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3.      W ciągu całej sesji Przewodniczący Rady udziela głosu w sprawie zgłoszenia wniosku o charakterze formalnym, którego przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

1)      stwierdzenia quorum;

2)      zakończenia dyskusji;

3)      zamknięcia listy mówców;

4)      ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów

5)      oraz wszystkie sprawy o charakterze doraźnym.

4.      Przewodniczący Rady poddaje wniosek pod głosowanie.

 

 

 

§ 24

 

1.      Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2.      Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji.

3.      W przypadku stwierdzenia, że w swym wystąpieniu radny odbiega od przedmiotu obrad lub przekracza przeznaczony dla niego czas Przewodniczący Rady może przywołać radnego „ do rzeczy”.

4.      Jeżeli temat lub sposób wystąpienia, albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”.

 

§ 25

 

1.      Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom spośród publiczności, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

2.      Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza Rady Miejskiej, które zachowaniem swoim lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

 

§ 26

 

1.        Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję wypowiedzeniem formuły .... „ Zamykam sesję Rady Miejskiej w Ulanowie ”.

Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

2.        Postanowienie ust. 1 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

 

 

 

 

§ 27

 

Warunki organizacyjne niezbędne do prawidłowej pracy Rady Miejskiej na sesji zapewnia Burmistrz.

 

§ 28

 

1.       Z każdej sesji osoba uprawniona do obsługi Rady Miejskiej sporządza protokół, stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych na sesję osób.

2.       Protokół wykłada się do wglądu w Biurze Rady Miejskiej. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady.

 

 

IV. Uchwały

 

§ 29

 

Rada Miejska rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały.

 

§ 30

 

Oprócz uchwał Rada Miejska może podejmować:

1)      postanowienia proceduralne;

2)      deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania;

3)      oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie;

4)      apele i opinie.

 

§ 31

 

1.      Z inicjatywą uchwałodawczą  mogą występować:

          1) Komisje stałe Rady Miejskiej;

          2) Co najmniej 4 radnych;

                 3) Przewodniczący Rady;

                 4) Burmistrz;

                 5) Kluby radnych.

2.      Jeżeli projekt uchwały pociąga za sobą skutki finansowe, a z inicjatywą uchwałodawczą wystąpili radni, Komisja, Przewodniczący Rady lub Klub Radnych, Burmistrz musi wyrazić opinię o tym projekcie.

3.      Z wnioskiem o podjecie inicjatywy uchwałodawczej w określonej sprawie  do organów Rady Miejskiej i Burmistrza mogą występować organizacje społeczno – polityczne, zawodowe i inne grupy społeczne.

 

§ 32

 

Burmistrz przygotowując materiały na sesję Rady Miejskiej ustala komórki organizacyjne  Urzędu i jednostki organizacyjne gminy zobowiązane  do przygotowania projektów uchwał – stosownie do przedmiotu sesji i rodzaju rozpatrywanych spraw.

 

 

 

§ 33

 

1.      Uchwały Rady Miejskiej powinny zawierać:

1)      datę i tytuł;

2)      podstawę prawną;

3)      określenie zadań i środków na ich realizację;

4)      określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały;

5)      termin wejścia w życie uchwały;

6)      postanowienia dotyczące stopnia obowiązywania poprzednich uchwał w tym zakresie.

2.      Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji, kolejny numer uchwały i rok jej podjęcia.

3.      Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji w Biurze Rady Miejskiej.

4.      Uchwały w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia Burmistrz przedkłada Wojewodzie Podkarpackiemu oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej  w Rzeszowie.

 

 

V. Tryb głosowania.

 

§ 34

 

Rada Miejska podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba, że ustawa stanowi inaczej.

 

§ 35

 

1.      Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2.      Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „ za” , „przeciw” i „ wstrzymujące się” , sumuje je i nakazuje odnotowanie wyników w protokole.

3.      Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

 

§ 36

 

1.       W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Miejskiej, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym z spośród siebie Przewodniczącym.

2.       Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

3.       Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

4.       Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik  do protokołu sesji.

 

 

 

 

 

§ 37

 

1.      Przewodniczący obrad przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza radnym proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.      W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeżeli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.

3.      W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący obrad  przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

 

§ 38

 

1.        Zwykła większość głosów oznacza opowiedzenie się większej liczby głosujących „za” wnioskiem niż „ przeciw” wnioskowi, głosy „wstrzymujące” nie mają znaczenia.

2.        Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden glos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. „ przeciw ”  i „ wstrzymujących się ”.

3.        Bezwzględna większość ustawowego składu Rady Miejskiej oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady Miejskiej, a zarazem tej połowie najbliższą.

 

 

VI. Komisje Rady Miejskiej.

 

§ 39

 

1.      Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada Miejska tworzy stałe  i doraźne Komisje.

2.      Do zadań Komisji stałych należy:

1)      opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych Komisji przez Radę Miejską    oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji i Burmistrza;

2)      występowanie z inicjatywą uchwałodawczą;

3)      sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady Miejskiej w zakresie spraw dotyczących danej Komisji.

3.      Skład osobowy komisji stałych określa Rada Miejska w odrębnej uchwale.

4.      Zakres działania oraz skład osobowy Komisji doraźnych określa uchwała Rady Miejskiej o ich powołaniu.

 

§ 40

 

1.      Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

2.      Komisje stałe składają Radzie Miejskiej sprawozdania ze swej działalności co najmniej  2 razy w ciągu kadencji.

 

 

 

 

§ 41

 

1.      W skład Komisji mogą wchodzić radni Rady Miejskiej.

2.      Przewodniczącego Komisji wybiera Rada Miejska spośród członków Rady.

3.      Zastępcę Przewodniczącego oraz Sekretarza wybiera komisja ze swego grona.

 

§ 42

 

1.      W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć oprócz członków Komisji:

1)      Przewodniczący Rady Miejskiej;

2)      Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej;

3)      Burmistrz;

4)      Radni nie będący członkami tej Komisji.

2.      Radni nie będący członkami Komisji mogą zabierać głos w dyskusji  i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

3.      Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie Komisji inne osoby, których obecność może być uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

4.      Posiedzenia Komisji są jawne. Przewodniczący Komisji podaje do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu zawiadomienia o terminie, miejscu  i przedmiocie posiedzenia co najmniej 3 dni przed dniem posiedzenia Komisji.

 

 

§ 43

 

1.      Posiedzenie Komisji zwołuje i porządek dzienny ustala Przewodniczący Komisji,  a w przypadku jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego.

2.      Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb, po powiadomieniu Przewodniczącego Rady.

 

 

§ 44

 

Opinie i wnioski Komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów,   w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

 

§ 45

 

Rada powołuje następujące Komisje stałe:

1.      Komisja Budżetu, Finansów i Planowania;

2.      Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Spraw Socjalnych;

3.      Komisja Rolnictwa i Handlu;

4.      Komisja Bezpieczeństwa Publicznego, Ochrony Przeciwpożarowej i Ochrony Środowiska;

5.      Komisja Rewizyjna.

 

 

 

 

 

 

 

 

VII.           Prawa i obowiązki radnego.

 

§ 46

 

1.      Radni czynnie uczestniczą w sesjach Rady Miejskiej i pracach organów Rady, do których zostali wybrani.

2.      Radni utrzymują stałą więź z mieszkańcami a w szczególności przyjmują zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawiają je organom gminy do rozpatrzenia.

3.      Radni ponoszą moralną odpowiedzialność przed Radą Miejską  i mieszkańcami gminy za udział i aktywność w jej pracach oraz wywiązywanie się z obowiązków.

 

§ 47

 

Radnym przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych przez Radę Miejską w odrębnej uchwale.

 

 

§ 48

 

1.      Radni stwierdzają swoją obecność na sesjach Rady Miejskiej i posiedzeniach Komisji Rady, do których zostali powołani – podpisem na liście obecności.

2.      W razie niemożności uczestniczenia w sesji Rady Miejskiej lub posiedzeniu Komisji Rady radny powinien przed ich terminem lub nie później niż w ciągu 7 dni od ich odbycia usprawiedliwić swoją nieobecność przed Przewodniczącym Rady lub Przewodniczącym Komisji.

 

 

CZĘŚĆ V

 

BURMISTRZ GMINY I MIASTA

 

§ 49

 

Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz.

 

§ 50

 

1.      Burmistrz wybierany jest w trybie określonym przez ustawę.

2.      Burmistrz w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę.

 

§ 51

 

1.      Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa.

2.      Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1)      przygotowanie projektów uchwał Rady;

2)      określenie sposobu wykonania uchwały;

3)      gospodarowanie mieniem komunalnym;

4)      przygotowanie projektu budżetu oraz jego wykonanie;

5)      zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

6)      przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady;

7)      przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej Gminy;

8)      udzielanie kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych pełnomocnictwa  do zarządzania mieniem tych jednostek;

9)      informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych;

10)  prowadzenie spraw z zakresu zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez Radę;

11)  rozpatrywanie ofert przy przetargach publicznych;

12)  ustalanie zakresu spraw gminy jakie Burmistrz może powierzyć w swoim imieniu Zastępcy lub Sekretarzowi Gminy;

13)  wydawanie w formie zarządzeń przepisów porządkowych w sprawach nie cierpiących zwłoki, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz  dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Zarządzenie porządkowe Burmistrza podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.

 

§ 52

 

Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje Gminę  na zewnątrz.

 

§ 53

 

  1. Burmistrz opracowuje plan operacyjny przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
  2. Burmistrz w przypadku niebezpieczeństwa dla życia ludzi może zarządzić ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych.
  3. W przypadku wprowadzenia klęski żywiołowej Burmistrz działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

 

§ 54

 

1.      Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.

2.      Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

 

§ 55

 

1.       Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Burmistrz o ile przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej.

2.       Burmistrz może upoważnić swojego Zastępcę lub innych pracowników Urzędu  do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1 w imieniu Burmistrza.

 

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ VI

 

ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ

 

 

§ 56

 

W imieniu Rady Miejskiej Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i gminnych jednostek pomocniczych.

 

§ 57

 

1.      Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:

1)       opiniowanie wykonania budżetu Gminy i Miasta i występowanie z wnioskiem do Rady Miejskiej w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy i Miasta. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową;

2)       opiniowanie wniosku w sprawie odwołania Burmistrza Gminy i Miasta;

3)       kontrola gospodarowania mieniem komunalnym;

4)       kontrola wykonania uchwał Rady Miejskiej.

2.      Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę Miejską w zakresie kontroli. Wykonywanie takiej kontroli nie może naruszyć uprawnień kontrolnych innych komisji Rady Miejskiej.

 

§ 58

 

1.       Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza Gminy i Miasta, gminnych jednostek organizacyjnych i gminnych jednostek pomocniczych pod względem legalności, gospodarności, rzetelności, celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2.       Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

 

 

§ 59

 

Wykonując zadanie określone w § 57, ust.1, pkt 1 Komisja Rewizyjna niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od sformułowania wniosku w sprawie udzielenia bądź nie udzielenia absolutorium, występuje na piśmie do właściwej izby obrachunkowej o opinię.

 

§ 60

 

1.      Komisja Rewizyjna sporządza roczny plan pracy ( kontroli ) i przedstawia go Radzie Miejskiej do zatwierdzenia.

2.      Przeprowadzenie kontroli nie wymienionej w planie pracy może się odbyć tylko na polecenie Rady Miejskiej.

3.      Szczegółowy plan kontroli powinien być tak opracowany, aby nie zakłócał normalnego toku pracy jednostki kontrolowanej z uwzględnieniem urlopów wypoczynkowych.

4.      Członek Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych   lub powinowatych. Członek Komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności. O wyłączeniu członka komisji z udziału rozstrzyga Komisja Rewizyjna.

5.      Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany zapewnić kontrolującemu warunk i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

6.      Ustaleń kontroli dokonuje się na podstawie stanu faktycznego i dokumentów.

7.      Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest udzielić pomocy zespołowi kontrolującemu, a w razie potrzeby zrobić kserokopie dokumentów.

8.      Kontrolujący podczas czynności kontrolnych powinien sukcesywnie informować kierownika jednostki kontrolowanej o stwierdzonych nieprawidłowościach  i uchybieniach.

 

§ 61

 

1.      Z każdej kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół.

2.      Protokół powinien być sporządzony w ciągu siedmiu dni od daty zakończenia kontroli.

3.      Protokół winien zawierać:

1)      datę przeprowadzenia kontroli i osoby przeprowadzające kontrolę;

2)      nazwę jednostki kontrolowanej i jej adres oraz imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;

3)      przedmiot kontroli z dokładnym podaniem okresu jakiego dotyczyła;

4)      wykaz osób składających wyjaśnienia oraz dokumenty jakie sprawdzono;

5)      stwierdzony stan faktyczny;

6)      zgodność stwierdzonego stanu faktycznego ze stanem prawnym;

7)      wnioski pokontrolne wymagające przyjęcia przez Radę Miejską i skierowane do wykonania;

8)      informację w ilu egzemplarzach sporządzono protokół;

9)      wykaz dokumentów dołączonych do protokołu oraz wykaz pozostałych dokumentów, na podstawie których postawiono wnioski.

4.      Kierownik jednostki kontrolowanej może odmówić podpisania protokołu składając  w terminie 3 dni od daty otrzymania tego protokołu pisemne wyjaśnienie o przyczynach tej odmowy.

5.      Na podstawie protokołu jednostka kontrolowana otrzymuje wystąpienie pokontrolne z opisem nieprawidłowości i wnioskami zmierzającymi do ich usunięcia oraz dokładnym określeniem terminu wykonania zaleceń pokontrolnych.

 

§ 62

 

1.      Komisja Rewizyjna informuje Radę Miejską o wynikach przeprowadzonych kontroli przedkładając stosowne informacje oraz wnioski.

2.      Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedkłada Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji planu pracy komisji.

 

 

 

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ VII

 

ZASADY DZIAŁANIA KLUBÓW RADNYCH

 

 

§ 63

 

Radni mogą tworzyć kluby radnych.

 

§ 64

 

1.      Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej trzech radnych.

2.      Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

3.      W zgłoszeniu podaje się:

1)      nazwę klubu;

2)      liczbę członków;

3)      imię i nazwisko Przewodniczącego Klubu.

4.      W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania Przewodniczący Klubu  jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

 

 

 

§ 65

 

1.      Kluby działają według własnych regulaminów.

2.      Kluby działają wyłącznie w ramach Rady Miejskiej.

3.      Kluby działają w okresie kadencji Rady Miejskiej. Upływ kadencji jest równoznaczny z rozwiązaniem Klubów.

 

§ 66

 

1.      Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w  zakresie organizacji i trybu działania Rady Miejskiej.

2.      Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady Miejskiej wyłącznie przez swoich przedstawicieli.

 

 

CZĘŚĆ VIII

 

URZĄD GMINY I MIASTA, PRACOWNICY SAMORZĄDOWI

 

§ 67

 

1.      Urząd jest aparatem pomocniczym Burmistrza zatrudniającym pracowników samorządowych.

2.      Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.

 

 

§ 68

 

1.      Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.

2.      Zastępca Burmistrza wykonuje zadania powierzone mu przez Burmistrza, a w razie niemożności pełnienia przez Burmistrza obowiązków lub jego nieobecności sprawuje funkcje Burmistrza.

 

§ 69

 

Pracownicy samorządowi są zatrudnieni na podstawie:

1)      wyboru – Burmistrz;

2)      powołania – Zastępca Burmistrza, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy;

3)      mianowania – kierownicy referatów, inspektorzy na samodzielnych stanowiskach pracy i Radca Prawny. Decyzje o mianowaniu podejmuje Burmistrz;

4)      umowy o pracę – pozostali pracownicy.

 

§ 70

 

Czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników samorządowych wykonują:

1)      Przewodniczący Rady Miejskiej – wobec Burmistrza;

2)      Burmistrz – wobec pozostałych pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

 

§ 71

 

Do orzekania w sprawach odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej mianowanych pracowników samorządowych – Rada Miejska w drodze odrębnej uchwały powołuje na okres kadencji Rady komisje dyscyplinarne I i II instancji.

 

 

CZĘŚĆ IX

 

JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GMINY

 

 

§ 72

 

W celu wykonania swoich zadań Rada Miejska tworzy wyspecjalizowane jednostki pozostające w jej strukturze organizacyjnej oraz jednostki prawnie wyodrębnione, zawiera umowy z innymi podmiotami oraz podejmuje współdziałanie z innymi gminami. Na tych samych zasadach współtworzy lub przystępuje do istniejących związków międzykomunalnych.

 

§ 73

 

1.       Jednostki organizacyjne pozostające w strukturze organizacyjnej Gminy stanowią część majątku Gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej.

2.       Działalność jednostek organizacyjnych o których mowa  w ust. 1 jest finansowana z budżetu gminy.

3.       Rada Miejska uchwala statuty jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze organizacyjnej Gminy.

 

§ 74

 

Do jednostek pozostających w strukturze organizacyjnej Gminy należą:

1)      Zakład Usług Komunalnych w Ulanowie;

2)      Ośrodek Pomocy Społecznej w Ulanowie;

3)      Gminne Centrum Kultury w Ulanowie;

4)      Gminny Zespół Obsługi Administracyjno – Ekonomicznej Szkół Podstawowych i Przedszkoli w Ulanowie;

5)      Zespół Szkół  w Ulanowie;

6)      Zespół Szkół w Kurzynie Średniej;

7)      Publiczna Szkoła Podstawowa w Bielinach;

8)      Publiczna Szkoła Podstawowa w Dąbrówce;

9)      Publiczna Szkoła Podstawowa w Wólce Tanewskiej;

10)Publiczne Przedszkole w Ulanowie.

 

 

CZĘŚĆ  X

 

JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY

 

§ 75

 

W Gminie utworzone są następujące jednostki pomocnicze :

  1. Sołectwa:

                     1) Bieliniec;

                                 2) Bieliny;

                                 3) Borki;

                                 4) Bukowina;

                                 5) Dąbrowica;

                                 6) Dąbrówka;

                                 7) Glinianka;

                                 8) Huta Deręgowska;

                                 9) Kurzyna Mała;

                   10) Kurzyna Średnia;

                   11) Kurzyna Wielka;

                   12) Wólka Bielińska;

                   13) Wólka Tanewska;

2. Miasto Ulanów na prawach Osiedla.

 

 

§ 76

 

1.      O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1)       inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej gminy mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy;


2)       utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi być poprzedzone konsultacjami, na zebraniach wiejskich i ogólnym zebraniu mieszkańców miasta;

3)       projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorem utworzenia tej jednostki;

4)       przebieg granic jednostek pomocniczych powinien  - w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2.      Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

 

 

§ 77

 

Uchwały o jakich mowa w § 76 ust. 1 powinny określać w szczególności:

1)      obszar;

2)      granice;

3)      nazwę jednostki pomocniczej.

 

 

§ 78

 

1.        Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.

2.        Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.

3.        Organizację i zakres działania sołectw, w tym tryb i zasady wyborów sołtysów, członków rad sołeckich, oraz sposób zwoływania zebrań wiejskich określa Rada w odrębnych statutach.

 

 

§ 79

 

1.      Organem uchwałodawczym w Osiedlu jest rada osiedla.

2.      Organem wykonawczym w Osiedlu jest zarząd na czele którego stoi Przewodniczący.

3.      Organizację i zakres działania, tryb i zasady dokonywania wyborów rady, zarządu i Przewodniczącego o jakich mowa w ust. 1 i 2 określa Rada w odrębnym statucie.

 

§ 80

 

Zasady zarządzania i korzystania przez jednostkę pomocniczą z powierzonego jej  do korzystania mienia komunalnego obejmują czynności związane z wykonywaniem zwykłego zarządu, a w szczególności:

a)      występowanie z wnioskiem do Burmistrza w przedmiocie zawarcia umów najmu, dzierżawy, użyczenia, określenia warunków oraz treści umów dotyczących przekazanego uchwałą Rady mienia komunalnego do zarządzania i korzystania;

b)      wnioskowanie do Burmistrza w sprawie prowadzenia inwestycji w obiektach przekazanych do zarządzania i korzystania;

c)      sprawowanie bieżącego nadzoru nad wynajętymi, wydzierżawionymi lub użyczonymi składnikami mienia komunalnego.

 

§ 81

 

1.      Sołtys i Przewodniczący Rady Osiedla jako organy wykonawcze jednostek pomocniczych mogą uczestniczyć w sesjach Rady.

 

 

2.      Przewodniczący Rady jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach, jak radnych Przewodniczącego organu  wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji Rady.

 

 

§ 82

 

1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Gromadzenie i wydatkowanie środków sołectw i osiedla odbywa się za pośrednictwem rachunku bankowego Gminy.

3. Czynności związane z dysponowaniem środkami finansowymi jednostek pomocniczych podlegają nadzorowi organom Gminy.

 

 

§ 83

 

Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

 

 

CZĘŚĆ  XI

 

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONEGO PRZEZ GMINĘ

 

§ 84

 

1.      Akty prawa miejscowego ustanawia Rada Miejska w formie uchwały.

2.      W przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Burmistrz w formie zarządzenia, które podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Miejskiej. Zarządzenie traci moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nie przedstawienia  do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.

3.      W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia, Rada Miejska określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

4.      Burmistrz obowiązany jest do przedłożenia Wojewodzie Podkarpackiemu uchwał Rady Miejskiej w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia, natomiast akty ustanawiające przepisy porządkowe Burmistrz przekazuje w ciągu 2 dni od ich ustanowienia.

5.      Burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Rzeszowie, na zasadach określonych w ust. 4 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały Rady Miejskiej i zarządzenia Burmistrza objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej.

 

 

 

CZĘŚĆ XII

 

MIENIE KOMUNALNE

 

 

§ 85

 

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie komunalnych osób prawnych.

 

 

 

§ 86

 

1.      Nabycie mienia komunalnego następuje na podstawie przepisów odrębnych ustaw.

2.      Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu, zgodnie z przeznaczeniem tego mienia, i jego ochrona.

 

 

 

CZĘŚĆ XIII

 

GOSPODARKA FINANSOWA GMINY

 

 

§ 87

 

1.      Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy.

2.      Budżet uchwalany jest przez Radę na rok kalendarzowy.

3.      Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.

 

 

 

 

 

§ 88

 

1.      Projekt budżetu opracowuje Burmistrz.

2.      Projekt budżetu wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego Burmistrz przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.

3.      Termin uchwalenia budżetu określa odrębna ustawa.

                                                           

§ 89

 

1.      Procedurę uchwalenia budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada.

2.      Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę podstawą gospodarki finansowej Gminy jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

 

 

 

CZĘŚĆ XIV

 

ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA REFERENDUM

 

 

§ 90

 

Zasady i tryb przeprowadzania referendum regulują obowiązujące w tym zakresie przepisy.

 

 CZĘŚĆ XV

 

PRZEPISY KOŃCOWE

 

§ 91

 

  1. Zmian Statutu dokonuje Rada w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
  2. W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy.

 

 

 

UCHWAŁA Nr XXVIII/166/2009

Rady Miejskiej w Ulanowie

z dnia 9 czerwca 2009r.

w sprawie zmiany Uchwały Nr VI/38/2003 Rady Miejskiej w Ulanowie

z dnia 30 kwietnia 2003r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy i Miasta Ulanów.

 

= = = = = = = =

 

        Na podstawie art.22 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz.U.z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami/, Rada Miejska w Ulanowie

 

p o s t a n a w i a ,  co następuje:

 

§ 1

W uchwale Nr VI/38/2003 Rady Miejskiej w Ulanowie z dnia 30 kwietnia 2003r.w sprawie uchwalenia Statutu Gminy i Miasta Ulanów dokonuje się następujące zmiany:

1.      § 15 ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym –na wniosek Burmistrza

2.      § 69 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

powołania – Zastępca Burmistrza i Skarbnik Gminy

3.      § 70 otrzymuje brzmienie:

Czynności z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza, związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje Przewodniczący Rady Miejskiej, a pozostałe czynności (z wyłączeniem ustalania wynagrodzenia) wyznaczona przez Burmistrza osoba go zastępująca lub Sekretarz Gminy.

4.      § 74 pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:

pkt 4 – Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół

pkt 5 – Zespół Szkół w Ulanowie

 

§ 2

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

««« powrót
 
 


Interaktywna Polska