http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
URZĄD
Raport o stanie Gminy
WŁADZE
OGŁOSZENIA - AKTUALNOŚCI
Wykaz danych o ochronie środowiska
NABÓR
MOJA SPRAWA
PRAWO LOKALNE
Uchwały Rady Miejskiej kadencja 2018-2023
STATUT GMINY i MIASTA ULANÓW
Uchwały Rady Miejskiej kadencja 2014-2018
Zarządzenia Burmistrza kadencja 2014-2018
Zarządzenia Burmistrza kadencja 2010-2014
Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencji 2014-2018
Uchwały Rady Miejskiej kadencja 2010-2014
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Ulanów na lata 2007-2013
Zarządzenia Burmistrza 2004r.
Zarządzenia Burmistrza 2005r.
Zarządzenia Burmistrza - 2006 rok
Zarządzenia Burmistrza kadencja 2006-2010
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej
Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencji 2006-2010
Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencji 2010-2014
Uchwały do roku 2005
Uchwały 2006 rok
Uchwały Rady Miejskiej kadencja 2006-2010
TUTYSTYKA
INNE
WYBORY-OGŁOSZENIA
KONTROLE ZEWNĘTRZNE
SZUKAJ
INSTRUKCJA OBSŁUGI
REDAKCJA
STATYSTYKA
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
STRATEGIA ROZWOJU GMINY ULANÓW NA LATA 2016-2020
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Gminne Programy Profilaktyczne
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA
Ochrona danych osobowych
Katalog usług PSeAP
Rada Miejska w Ulanowie - nagrania wideo
Powszechny Spis Rolny 2020
Deklaracja dostępności Strony interenetowej Gminy i Miasta Ulanów


 
Uchwały do roku 2005 
PRAWO LOKALNE
 
data publikacji:  24-10-2012 | 09:58
data ostatniej modyfikacji:  24-10-2012 | 09:58
Uchwała Nr XXV/165/2005 z dnia 21.04.2005r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ulanów. 24.10.2012

                                                                                                                       

UCHWAŁA Nr XXV/165/2005

Rady Miejskiej w Ulanowie

z dnia 21 kwietnia 2005r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ulanów.

= = = = =  = = =

 

Na podstawie art. 7 ust.1, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /tekst jednolity: Dz.U.  Nr 142, poz. 1591 z p. zm./w związku z art. 4, 6, 6a, 6b ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /tekst jednolity: Dz.U. z 1996 roku Nr 132, poz. 622 z p.zm./, po uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku,                     

Rada Miejska w Ulanowie

u c h w a l a, co następuje:

 

§ 1

1.      Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ulanów.

2. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ulanów w zakresie:

1)      utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;

2)      rodzaju urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości, dróg publicznych a także ich rozmieszczania oraz utrzymania;

3)      sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4)      obowiązków właścicieli zwierząt domowych;

5)      wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;

6)      obowiązku i zasad przeprowadzania deratyzacji;

7)      postanowienia końcowe.

 

 I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1)      ustawie u.c.p. – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U. z 1996r. Nr 132, poz.622 z p.zm./;

2)      ustawie o odpadach – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 roku   o odpadach /Dz.U. z 2001r. Nr 62, poz.828 z p.zm./;

3)      ustawie prawo wodne – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 18 lipca 2001r. prawo wodne /Dz.U. z 2001r. Nr 115, poz.1229 z p.zm./;

4)      właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;

5)      odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające  w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu   na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

6)      nieczystościach płynnych – należy przez to rozumieć ścieki i odpady płynne powstające w gospodarstwach domowych, obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności, a także pomieszczeniach użytkowanych na cele biurowe lub socjalne przez wytwarzającego odpady, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych;

7)      zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości płynnych w miejscu ich powstawania;

8)      przedsiębiorstwie wywozowym – należy przez to rozumieć gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorstwo upoważnione, w rozumieniu przepisów u.c.p.  i ustawy o odpadach do świadczenia usług w zakresie odbierania oraz transportu odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

9)      pojemnikach na odpady – należy przez to rozumieć urządzenia służące  do gromadzenia odpadów komunalnych, takie jak: kontenery, kubły, kosze uliczne, worki z folii.

§ 3

Regulamin obowiązuje:

1)      właścicieli nieruchomości (współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie  lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością);

2)      kierowników budowy;

3)      jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej;

4)      wszystkich korzystających z terenów, do których tytuł prawny ma gmina.

 

II. WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOSCI I PORZĄDKU

NA NIERUCHOMOŚCIACH

§ 4

  1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania na jej terenie czystości, porządku oraz należytego stanu sanitarno – higienicznego.
  2. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywania czystości i porządku, przez cały rok, również na chodniku bezpośrednio przylegającym do danej nieruchomości.
  3. Obowiązek określony w ust.2 dotyczy także innych części nieruchomości służących do użytku publicznego.

§ 5

Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku poprzez:

1)      wyposażenie nieruchomości w worki, pojemniki lub kontenery do zbierania odpadów komunalnych;

2)      przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub wyposażenie jej  w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych do czasu wybudowania sieci kanalizacji sanitarnej;

3)      usuwanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników bezpośrednio przylegających do nieruchomości, a także z wydzielonej część drogi publicznej służącej do ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości;

4)      selektywnego gromadzenia odpadów w przeznaczonych do tego celu pojemnikach położonych w miejscach publicznych;

5)      usuwania sopli i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynków przylegających wzdłuż chodników niezwłocznie po ich pojawieniu się;

6)      usuwanie odpadów z robót remontowo-budowlanych, złomu i wraków samochodowych;

7)      usuwanie odpadów pochodzących z produkcji rolnej (liście, gałęzie, trawy, odchody zwierzęce itp.).

§ 6

1.      Obowiązek utrzymania czystości i porządku przyległego do nieruchomości chodnika określony w art. § 5 pkt 3 w okresie zimowym powinien być realizowany przez:

      - odgarnięcie śniegu lub lodu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów;

      - podjęcie działań likwidujących lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Popiół lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątnąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania.

2. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.

3. Zanieczyszczenia uprzątnięte z chodników powinny być gromadzone w pojemnikach    na odpady, z zachowaniem postanowień § 7.

 

§ 7

1.            Właściciele nieruchomości służących do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach worków, koszy na śmieci i ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu.

2.      Obowiązek określony w ust.1 dotyczy także zarządzającego drogą publiczną, znajdującą się na obszarze zabudowanym w rozumieniu przepisów ustawy z 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym /Dz.U. z 2003r. Nr 58, poz.515  z p.zm./, oraz w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej, przedsiębiorców korzystających z takich przystanków.

3.      Właściciele nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe zobowiązani są do ustawienia odpowiedniej ilości urządzeń do gromadzenia odpadów, niezwłocznego usuwania odpadów, do doprowadzenia terenu po zakończeniu imprezy do pierwotnego stanu.

§ 8

Osoby wjeżdżające samochodami, ciągnikami rolniczymi, maszynami, zaprzęgami konnymi   z dróg polnych, placów budów, itp. na drogi publiczne mają obowiązek wcześniejszego oczyszczania kół tych pojazdów z zanieczyszczeń oraz zabezpieczenia przewożonych ładunków przed wypadaniem na drogi i zanieczyszczaniem ich.

 

§ 9

1.      Mycie pojazdów samochodowych i maszyn rolniczych może odbywać się poza myjniami jeśli powstałe ścieki są odprowadzane do sieci kanalizacji sanitarnej lub zbiorników bezodpływowych i usuwane zgodnie z wymogami niniejszego Regulaminu.

2.      Zabrania się mycia pojazdów samochodowych i maszyn rolniczych w pobliżu zbiorników wodnych takich jak stawy, rzeki oraz odprowadzania powstałych ścieków do zbiorników wodnych i ziemi.

3.      Naprawy pojazdów samochodowych i maszyn rolniczych mogą odbywać się poza warsztatami naprawczymi jeśli nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstałe odpady (części, oleje, smary) gromadzone będą zgodnie z wymogami niniejszego Regulaminu.

4.      Dopuszcza się doraźne naprawy i regulacje własnych pojazdów samochodowych jeśli  powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.

5.      Zabrania się prowadzenia napraw blacharsko-lakierniczych poza warsztatami naprawczymi.

  

III. ZASADY GROMADZENIA I WYWOZU ODPADÓW KOMUNALNYCH

 I NIECZYSTOŚCI  PŁYNNYCH

 

§ 10

  1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości powinny być gromadzone  w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie, natomiast nieczystości płynne w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych,  w szczególności Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r.  w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /Dz.U. z 2002r. Nr 75, poz.690 z p.zm./.
  2. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, oraz inne odpady z działalności gospodarczej ( w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999r. Prawo działalności gospodarczej – Dz.U. z 1999r. Nr 101, poz.1178 z p.zm./ nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących  do gromadzenia odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy ustawy o odpadach.
  3. Powstające na terenie nieruchomości odpady inne niż komunalne (odpady z działalności gospodarczej, pochodzące z obiektów użyteczności publicznej, niebezpieczne, grożące skażeniem oraz inne szczególnie szkodliwe dla środowiska) podlegają obowiązkowi oddzielnego gromadzenia, odbioru i unieszkodliwiania według zasad i wymagań określonych przez odrębne przepisy.

 

§ 11

  1. Odpady komunalne drobne z terenu nieruchomości muszą być gromadzone
    w workach, pojemnikach na odpady lub kontenerach o pojemności uzgodnionej
    z przedsiębiorstwem wywozowym.
  2. Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystanie  z nieruchomości.
  3. Odpady budowlane (poremontowe) powinny być zbierane do pojemników kontenerowych dostarczonych na zgłoszenie przez przedsiębiorstwo wywozowe.

 

§ 12

  1. Pojemniki na odpady powinny być ustawione w miejscu łatwo dostępnym  dla przedsiębiorstwa wywozowego. W przypadku, gdy dojazd do nieruchomości jest utrudniony lub niemożliwy pojemniki powinny być w dniu wywozu odpadów wystawione w pobliżu przejezdnych ciągów komunikacyjnych.
  2. Zabrania się wrzucania do pojemników i kontenerów odpadów innych niż komunalne.
  3. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest zapewnić taką częstotliwość opróżniania pojemników przez przedsiębiorstwo wywozowe, aby w gromadzonych odpadach nie nastąpił rozkład substancji, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu, a w przypadku budownictwa wielorodzinnego co najmniej 2 razy w miesiącu.
  4. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do utrzymania pojemników w czystości i w dobrym stanie technicznym.

 

§ 13

  1. W miejscach publicznych (chodniki, place, przystanki autobusowe, tereny zielone itp.) odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach na odpady.
  2. Zabrania się składowania w pojemnikach na odpady lub obok nich odpadów komunalnych przynoszonych z gospodarstw domowych, a także z obiektów,
    w których prowadzi się działalność gospodarczą (usługową, handlową, gastronomiczną).
  3. Prowadzący działalność w zakresie handlu artykułami spożywczymi lub gastronomii są zobowiązani do ustawienia pojemnika na odpady w pobliżu wyjścia lub na zewnątrz lokalu.

 

§ 14

  1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej.
  2. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych.
  3. Zabrania się spalania odpadów komunalnych z wyłączeniem zgrabionych traw i liści. Spalanie zgrabionych traw i liści winno odbywać się w sposób nienaruszający przepisy przeciwpożarowe.
  4. Obowiązki określone w ust. 1-2 stosuje się odpowiednio do pojemników na odpady, ustawionych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.

 

§ 15

  1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania w należytym stanie terenów zielonych wchodzących w skład ich nieruchomości przez:

       - koszenie trawników;

       - usuwanie chwastów, zeschłej i skoszonej trawy;

       - usuwanie innych nieczystości.

2. Właściciele nieruchomości winni dążyć do utrzymywania w należytym stanie technicznym i estetycznym ogrodzenia i wejścia na teren nieruchomości poprzez bieżącą naprawę ogrodzeń i wejść, ich modernizację i odnawianie.

 

§ 16

Właściciel zamieszkanych nieruchomości ma obowiązek przyłączenia jej bez zbędnej zwłoki do istniejącej kanalizacji sanitarnej nie później niż w ciągu 6-ciu miesięcy od dnia przekazania wybudowanej sieci kanalizacyjnej do eksploatacji.

 

§ 17

Właściciele nieruchomości, gdzie nie ma możliwości podłączenia do istniejącej sieci kanalizacyjnej, zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w zbiorniki bezodpływowe,   tj. urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości płynnych w miejscu ich powstawania lub przydomowe oczyszczalnie ścieków.

 

§ 18

Zbiorniki bezodpływowe do gromadzenia nieczystości płynnych powinny posiadać szczelną konstrukcję uniemożliwiającą przedostawanie się nieczystości na zewnątrz.

 

§ 19

1.      Częstotliwość wywozu nieczystości płynnych ze zbiorników ustala właściciel nieczystości z przedsiębiorcą dokonującym wywozu.

2.      Nieczystości płynne muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiorników, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód podziemnych, jednak nie rzadziej niż raz na pół roku.

3.      Miejscem odbioru nieczystości płynnych jest Oczyszczalnia Ścieków Komunalnych
w Ulanowie.

§ 20

Działalność w zakresie odzysku, unieszkodliwiania, zbierania i transportu odpadów może prowadzić przedsiębiorca, którego zamierzony sposób gospodarki odpadami:

1)      jest zgodny z przepisami ustawy o odpadach;

2)      nie powoduje zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi lub środowiska,

3)      jest zgodny z planami gospodarki odpadami.

 

 IV.  OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE                              W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA I CZYSTOŚCI W MIEJSCACH PUBLICZNYCH

§ 21

  1. Do obowiązków właścicieli lub opiekunów psów i innych zwierząt domowych należy:

        -  sprawowanie właściwej opieki nad zwierzętami, a w szczególności nie pozostawianie ich bez dozoru jeżeli nie są uwiązane, nie znajdują się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym;

      - wyprowadzanie psów na smyczy, a w przypadku psów agresywnych w kagańcu;

      - usuwanie zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta domowe na jezdniach, chodnikach, placach, parkingach, terenach zielonych;

         - niedopuszczanie do zakłócenia ciszy i spokoju przez zwierzęta.

  1. Zakazuje się wprowadzania psów i innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela lub użytkownika nieruchomości (placówki czy obiektu).
  2. Obowiązuje zakaz wprowadzania psów na teren przedszkoli, szkół, placów gier i zabaw, boisk sportowych.

 

V. ZASADY UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ

§ 22

  1. Zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w miejscach do tego przeznaczonych w sposób uniemożliwiający  im wydostanie się na tereny publiczne i nie powodujący uciążliwości lub zagrożenia dla mieszkańców nieruchomości sąsiednich oraz zgodnie z przepisami sanitarno-epidemiologicznymi.
  2. Nieruchomości, na których utrzymywane są zwierzęta gospodarskie muszą posiadać urządzenia do gromadzenia odpadów i nieczystości zabezpieczające środowisko przed zanieczyszczeniem.
  3. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich w obiektach użyteczności publicznej oraz na terenie dróg publicznych i ciągów komunikacyjnych, a także wypasania zwierząt na poboczach dróg publicznych.
  4. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany do gromadzenia
    i usuwania odpadów i nieczystości powstałych w związku z prowadzoną hodowlą
    w sposób zabezpieczający przed skażeniem wody, gleby i powietrza.
  5. Zakazuje się odprowadzania gnojówki, gnojowicy do kanalizacji sanitarnej.

 

§ 23

1.        Właściciele padłych zwierząt gospodarskich mają obowiązek przekazania ich  do utylizacji.

2.        Zwłoki dużych zwierząt gospodarskich i bezdomnych usuwane będą przez przedsiębiorstwo wywozowe na koszt gminy.

 

VI.  WYZNACZENIE OBSZARÓW PODLEGAJĄCYCH OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINY JEJ PRZEPROWADZENIA

 

§ 24

  1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają obiekty użyteczności publicznej, zakłady produkujące żywność, placówki gastronomiczne i handlu artykułami spożywczymi.
  2. Przeprowadzenie deratyzacji należy do obowiązków użytkowników nieruchomości.
  3. Deratyzację winny wykonywać specjalistyczne jednostki.
  4. Deratyzację należy przeprowadzać corocznie w III kwartale roku.

 

 VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 25

W przypadku nie udokumentowania przez właściciela nieruchomości odbioru odpadów komunalnych i nieczystości płynnych będą miały zastosowane przepisy art. 6 – 6b ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 1996r. Nr 132,poz. 632 z p.zm./.

 

 

§ 26

Nadzór nad przestrzeganiem i egzekwowanie przepisów niniejszego regulaminu pełnią Burmistrz Gminy i Miasta Ulanów. Wykonanie tych obowiązków podlega egzekucji administracyjnej.

§ 27

W sprawach nie objętych niniejszym Regulaminem stosuje się ustawy: o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, o ochronie zwierząt, o odpadach, prawo ochrony środowiska.

§ 28

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta oraz Zakładowi Usług Komunalnych w Ulanowie, a nadzór nad jej wykonaniem powierza się Komisji Bezpieczeństwa Publicznego, Ochrony Przeciwpożarowej i Ochrony Środowiska.

 

§ 29

Traci moc Uchwała Nr XXIV/164/97 Rady Miejskiej w Ulanowie z dnia 24 kwietnia 1997r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Ulanów.

 

§ 30

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego. Uchwała podlega podaniu do wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu i w palcówkach oświatowych w gminie.

 

 

 

 

««« powrót
 
 


Interaktywna Polska