http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
URZĄD
Raport o stanie Gminy
WŁADZE
OGŁOSZENIA - AKTUALNOŚCI
Wykaz danych o ochronie środowiska
NABÓR
MOJA SPRAWA
PRAWO LOKALNE
Uchwały Rady Miejskiej kadencja 2018-2023
STATUT GMINY i MIASTA ULANÓW
Uchwały Rady Miejskiej kadencja 2014-2018
Zarządzenia Burmistrza kadencja 2014-2018
Zarządzenia Burmistrza kadencja 2010-2014
Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencji 2014-2018
Uchwały Rady Miejskiej kadencja 2010-2014
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Ulanów na lata 2007-2013
Zarządzenia Burmistrza 2004r.
Zarządzenia Burmistrza 2005r.
Zarządzenia Burmistrza - 2006 rok
Zarządzenia Burmistrza kadencja 2006-2010
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej
Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencji 2006-2010
Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencji 2010-2014
Uchwały do roku 2005
Uchwały 2006 rok
Uchwały Rady Miejskiej kadencja 2006-2010
TUTYSTYKA
INNE
WYBORY-OGŁOSZENIA
KONTROLE ZEWNĘTRZNE
SZUKAJ
INSTRUKCJA OBSŁUGI
REDAKCJA
STATYSTYKA
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
STRATEGIA ROZWOJU GMINY ULANÓW NA LATA 2016-2020
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Gminne Programy Profilaktyczne
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA
Ochrona danych osobowych
Katalog usług PSeAP
Rada Miejska w Ulanowie - nagrania wideo
Powszechny Spis Rolny 2020
Deklaracja dostępności Strony interenetowej Gminy i Miasta Ulanów


 
Zarządzenia Burmistrza 2004r. 
PRAWO LOKALNE
 
data publikacji:  24-10-2012 | 09:59
data ostatniej modyfikacji:  24-10-2012 | 09:59
Zarządzenie Nr 38/2004 z dnia 11.06.2004r. w sprawie zatwierdzenia Instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum zakład 24.10.2012

ZARZĄDZENIE  Nr 38/2004

Burmistrza Gminy i Miasta w Ulanowie

z dnia 11 czerwca 2004r.

w sprawie zatwierdzenia Instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego Urzędu Gminy i Miasta w Ulanowie.

 

= = = = = = = = =

 

 

         Na podstawie art.30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r.o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z p.zm./, art.6 ust.2 ustawy z dnia 14 lipca 1983r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach /Dz.U. z 2002r. Nr 171, poz.1396/ , po uzgodnieniach Archiwum Państwowego w Kielcach

 

 

z a r z ą d z a m, co następuje:

 

 

§ 1

 

Zatwierdzam Instrukcję o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego Urzędu Gminy i Miasta w Ulanowie w brzmieniu jak załącznik do niniejszego Zarządzenia.

 

§ 2

 

Zobowiązuję do przestrzegania w/w Instrukcji wszystkie komórki organizacyjne Urzędu.

 

§ 3

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INSTRUKCJA

O ORGANIZACJI I ZAKRESIE DZIAŁANIA

ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO URZĘDU

GMINY I MIASTA W ULANOWIE

 

 

                Instrukcja określa organizację i zakres działania archiwum Urzędu Gminy i Miasta w Ulanowie oraz zasady i tryb postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną powstającą w związku z działalnością w/w jednostki.

 

§ 1

 

PODZIAŁ DOKUMENTACJI

 

Dokumentacja powstająca w toku działalności Urzędu Gminy i Miasta w Ulanowie z uwagi na wartość historyczną i praktyczną dzieli się na materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną.

 

§ 2

 

MATERIAŁY ARCHIWALNE,

DOKUMENTACJA NIEARCHIWALNA

 

1.    Materiałami archiwalnymi są wszelkiego rodzaju akta i dokumenty, korespondencja, dokumentacja finansowa, techniczna i statystyczna, mapy i plany, fotografie, filmy, mikrofilmy, nagrania dźwiękowe oraz inna dokumentacja bez względu na sposób jej wytwarzania, mająca znaczenie jako źródło informacji o wartości historycznej. Materiały przechowywane są wieczyście – nie mogą być niszczone.

2.     Dokumentacją niearchiwalną określa się dokumentację inną niż wymienione w pkt 1 – a nie stanowiącą materiałów archiwalnych.

 

§ 3

 

OZNACZENIE KATEGORII DOKUMENTACJI

 

Stosuje się następujące oznaczenia kategorii dokumentacji:

  1. symbol „A” – oznacza się kategorie dokumentacji stanowiącej materiały archiwalne,
  2. symbol „B” – oznacza się kategorie dokumentacji niearchiwalnej z tym, że:

a)          symbolem „B” – z dodaniem cyfr arabskich oznacza się kategorie dokumentacji o czasowym znaczeniu praktycznym, która po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlega brakowaniu. Okres przechowywania liczy się w pełnych latach kalendarzowych, poczynając od 1 stycznia roku następnego po utracie przez dokumentacje praktyczną znaczenia dla potrzeb jednostki oraz dla celów kontrolnych.

b)          symbolem „Bc” – oznacza się kategorie dokumentacji posiadającej krótkotrwałe znaczenie praktyczne, która po pełnym jej wykorzystaniu jest przekazywana na makulaturę

c)          symbolem „BE” – oznacza się dokumentację, która po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlega ekspertyzie ze względu na jej charakter, treść i znaczenie. Ekspertyzę przeprowadza Archiwum Państwowe w Kielcach Oddział w Sandomierzu, które ustala ostateczną kategorię tej dokumentacji.

3. W szczególnie uzasadnionych wypadkach Archiwum Państwowe może dokonać zmiany kategorii dokumentacji o której mowa w pkt 2 „b”, uznając ją za materiały archiwalne.

 

§ 4

 

POMIESZCZENIE ARCHIWUM

 

1. Lokal archiwum powinien posiadać:

-          miejsce biurowe służące do pracy biurowej i do udostępnienia materiałów archiwalnych,

-          magazyn, służący do przechowywania materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej,

-          pomieszczenie służące do składowania dokumentacji wydzielonej na makulaturę.

 

2. Wyposażenie i zabezpieczenie archiwum

 

Lokal archiwum zakładowego powinien odpowiadać następującym warunkom:

a)       lokal powinien być suchy, widny, całkowicie zabezpieczony przed czynnikami szkodliwymi wpływającymi na stan akt,

b)       okna archiwum powinny być zakratowane,

c)       drzwi archiwum powinny być masywne, obite blachą lub zakratowane, zaopatrzone w mocne zamki i urządzenie do zakładania plomby plastelinowej,

d)       instalacja elektryczna winna posiadać przewody zabezpieczone, a żarówki powinny być w kloszach. Punkty oświetleniowe musza być usytuowane w przejściach między regałami,

e)       lokal powinien być zaopatrzony w odpowiednią ilość sprzętu przeciwpożarowego,

f)        archiwum powinno posiadać centralne ogrzewanie z regulacją wilgotności powietrza,

g)       magazyn archiwalny winien być zaopatrzony w odpowiednie regały metalowe,

h)       w archiwum zakładowym nie wolno przechowywać żadnych innych przedmiotów poza przedmiotami stanowiącymi jego wyposażenie.

 

§ 5

 

ZAKRES DZIAŁANIA ARCHIWUM

 

1. Archiwum gromadzi materiały archiwalne – kat. „A” i dokumentację niearchiwalną – kat. „B” wymienioną w § 3

 

Do zakresu działania archiwum zakładowego należy:

 

1.           współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie opieki nad dokumentacją i odpowiedniego jej przygotowania do przekazania  do archiwum,

2.           przyjmowanie w stanie uporządkowanym materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej z poszczególnych komórek organizacyjnych,

3.           przechowywanie i zabezpieczenie przejętej dokumentacji oraz prowadzenie pełnej ewidencji,

4.           udostępnianie akt osobom upoważnionym,

5.           przygotowywanie i przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego w Kielcach Oddział w Sandomierzu zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,

6.           inicjowanie komisyjnego brakowania dokumentacji niearchiwalnej oraz przekazywanie wybrakowanej dokumentacji na makulaturę.

 

§ 6

 

PRZYJMOWANIE AKT Z KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

 

Archiwum zakładowe przejmuje akta z poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu Gminy i Miasta ;

  1. kompletnymi rocznikami i tylko w stanie uporządkowanym,
  2. w pierwszym kwartale każdego roku na podstawie spisów zdawczo-odbiorczych sporządzonych:

-          w 4 egz. Spisu zdawczo-odbiorczego dla akt kat. „A”,

-          w 3 egz. Spisu zdawczo-odbiorczego dla akt kat. „B”.

3.        spisy zdawczo-odbiorcze sporządza się oddzielnie dla akt kategorii „A”   i kategorii „B” /Zał. Nr 1/

Szczegółowy terminarz przekazywania akt przez poszczególne komórki organizacyjne opracowuje osoba prowadząca archiwum zakładowe w uzgodnieniu z kierownikami tych komórek.

 

§ 7

 

PRZECHOWYWANIE I EWIDENCJA AKT W ARCHIWUM

 

     1.        Do przechowywania akt służą regały oznaczone cyframi rzymskimi z półkami   oznaczonymi cyframi arabskimi.

  1. W archiwum materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną układa się według komórek organizacyjnych i kolejnych numerów spisów zdawczo-odbiorczych.
  2. Materiały archiwalne kategorii „A” układa się na osobnym regale.
  3. Archiwum rejestruje swoje spisy zdawczo-odbiorcze w wykazie spisów zdawczo-odbiorczych i nadaje im kolejne numery z niego wynikające. Przyjęte teczki akt oznacza swoją sygnaturą, tj. numerem spisu zdawczo-odbiorczego łamanym przez numer kolejny danej teczki w spisie.
  4. Środkami ewidencyjnymi w archiwum zakładowym są:

a)          spisy zdawczo-odbiorcze akt przekazywanych przez poszczególne komórki organizacyjne. Pierwszy egzemplarz spisu układa się według kolejności numerów wynikających z wykazu spisów zdawczo-odbiorczych, a drugi egzemplarz w oddzielnej teczce dla poszczególnych komórek organizacyjnych,

b)        wykaz spisów zdawczo-odbiorczych służący do ewidencjonowania kolejnych spisów zdawczo-odbiorczych – Zał. Nr 4,

c)          karty udostępniania akt – Zał. Nr 5,

d)           protokoły o braku, uszkodzeniu lub zniszczeniu akt,

e)          spisy zdawczo-odbiorcze materiałów archiwalnych przekazywanych do Archiwum Państwowego.

 

Układ spisów zdawczo-odbiorczych:

-          1 komplet przechowuje się w kolejności narastającej, zgodnie z wykazem spisów zdawczo-odbiorczych,

-          drugie egzemplarze odkłada się do teczek założonych dla poszczególnych komórek organizacyjnych,

-          trzeci egzemplarz spisów akt kategorii „A” przekazuje się do Archiwum Państwowego.

-          czwarty egzemplarz spisów akt kategorii „A” przekazuje się do właściwego terytorialnie archiwum państwowego

f) protokoły oceny dokumentacji niearchiwalnej łącznie ze spisami dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej na makulaturę – Zał. Nr 3.

 

§ 8

 

UDOSTEPNIANIE I KORZYSTANIE Z AKT ARCHIWUM

 

1.               Udostępnianie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej następuje dla celów służbowych tj. dla potrzeb jednostki organizacyjnej, na żądanie organów kontrolnych oraz dla celów naukowo-badawczych. Udostępniane są całe teczki akt, a nie poszczególne dokumenty wyjmowane z teczek.

a)  udostępnianie akt dla celów służbowych odbywa się na podstawie karty udostępniania akt wypełnionej przez komórkę organizacyjną, która chce korzystać z akt i podpisaną przez kierownika tej korki. Karty udostępniania akt należy numerować kolejno w obrębie każdego roku kalendarzowego i przechowywać przez okres jednego roku od chwili zwrotu wypożyczonych akt,

b) udostępnianie dokumentacji dla celów naukowo-badawczych odbywa się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

2.               Korzystanie z zasad archiwum odbywa się na miejscu i pod nadzorem osoby odpowiedzialnej za archiwum zakładowe. W miejsce wyjętych z regału akt wkłada się kartonową zakładkę, na której należy wpisać datę udostępniania akt.

3.               Korzystający z zasobu ponoszą pełną odpowiedzialność za całość udostępnionych im akt i ich zwrot w wyznaczonym terminie.

4.               Odbiór udostępnionych akt potwierdza pracownik odpowiedzialny za archiwum na karcie udostępniania w obecności osoby zwracającej akta.

 

 

§ 9

 

POSTĘPOWANIE W RAZIE STWIERDZENIA BRAKÓW LUB USZKODZEŃ ZWRACANYCH AKT

 

W razie stwierdzenia braków lub uszkodzeń zwracanych akt:

 

1.               prowadzący archiwum zakładowe sporządza protokół, który podpisuje również wypożyczający i jego bezpośredni zwierzchnik. Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden załącza się               w miejsce zagubionych akt, drugi przechowuje archiwum zakładowe  w specjalnej teczce.

2.       Kierownik  komórki  organizacyjnej , w  której  uszkodzono lub  zagubiono akta przeprowadza  dochodzenie w celu ustalenia  winnego zaniedbań i  pociągnięcia  go do odpowiedzialności.

 

§ 10

 

WYDZIELANIE  DOKUMENTACJI:

 

1.          W drugim  półroczu każdego roku pracownik odpowiedzialny za archiwum zakładowe dokonuje przeglądu  i wydzielania  dokumentacji. Przez wydzielenia należy  rozumieć:

a)      wyłączenie materiałów archiwalnych / kat. A /, podlegających przekazaniu  do Archiwum Państwowego,

b)         wydzielenie dokumentacji , której okres przechowywania  upłynął - na makulaturę,

c)         wyłączenie dokumentacji  oznaczonej  symbolem BE, przeznaczonej  do ekspertyzy.

2. O powziętym zamiarze przystąpienia do wydzielania akt archiwista zawiadamia swojego przełożonego , w  celu powołania  komisji i ustalenia  terminu wydzielania akt . Skład  komisji    ustala  kierownik jednostki.                

 

W skład komisji wchodzą :

- bezpośredni zwierzchnik pracownika prowadzącego archiwum   zakładowe,

- przedstawiciele  komórek organizacyjnych, których akta  podlegają brakowaniu,

-            pracownik prowadzący archiwum zakładowe.

 

3.   Zadania komisji:

a)     kwalifikowanie  dokumentacji  niearchiwalnej do zniszczenia, względnie  ustalenia  innego  okresu  jej przechowywania,

b)    sporządzanie  protokołów oceny  dokumentacji niearchiwalnej ,której  okres przechowywania  upłynął, oraz  spisu  tej  dokumentacji – w 2 egzemplarzach.

4.  Komisja nie może  zmienić kwalifikacji  materiałów  archiwalnych /kat. A /, może natomiast  przekwalifikować dokumentację niearchiwalną /kat. B / do   kat. A  oraz  wydłużyć okres przechowywania  dokumentacji niearchiwalnej.

 

 

§ 11

 

PRZEKAZYWANIE MATERIAŁÓW ARCHIWALNYCH  DO ARCHIWUM  PAŃSTWOWEGO:

 

 

1.          Materiały archiwalne  po upływie 25 – letniego  okresu przechowywania       w Urzędzie Gminy i Miasta, przekazywane  są do  Archiwum Państwowego  w Kielcach Oddział w Sandomierzu, na zasadach określonych  w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 roku w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych       (Dz.U. nr 167, poz. 1375).                     

2.         Materiały  archiwalne przekazuje  się  do Archiwum  Państwowego  na  podstawie  spisów  zdawczo – odbiorczych  / Zał. Nr 6 / , które  sporządza się  w trzech egzemplarzach. Spisy  podpisuje pracownik  archiwum  zakładowego  oraz  bezpośredni jego zwierzchnik . Dwa egzemplarze  spisów  przesyła się do  Archiwum Państwowego  na dwa tygodnie  przed  zamierzonym  terminem przekazania  akt. Jeżeli  Archiwum  Państwowe  nie  zgłosi zastrzeżeń w okresie  dwóch tygodni , akta przekazuje się zgodnie         z wysłanym  uprzednio  spisem.

3.          Koszty  przekazania akt  pokrywa strona przekazująca.

 

 

§ 12

 

PRZEKAZYWANIE  DOKUMENTACJI NIEARCHIWALNEJ NA MAKULATURĘ :

 

1.          Jeden  egzemplarz  protokołu  oceny  dokumentacji  wraz ze spisem dokumentacji  niearchiwalnej  przesyła  do  Archiwum Państwowego  w celu uzyskania  zezwolenia  na ich zniszczenie.

2.          Akta przeznaczone do  zniszczenia  należy wydzielić  i przechowywać w kolejności wyszczególnienia  w spisie  dokumentacji  przeznaczonej na  makulaturę  do czasu  otrzymania  zezwolenia  od właściwego  Archiwum.

3.          Protokół  oceny dokumentacji  niearchiwalnej wraz ze spisem  dokumentacji  niearchiwalnej przeznaczonej  na makulaturę  przechowuje się w oddzielnej teczce .

4.          Pozycje  zastrzeżone  przez  Archiwum Państwowe  należy  pozostawić  w  archiwum zakładowym .

5.          Pracownik prowadzący archiwum  zakładowe  po otrzymaniu zgody  Archiwum  Państwowego do  zniszczenia akt  dokonuje  w spisach  zdawczo- odbiorczych  adnotacji  o wybrakowaniu akt.

 

 

§ 13

 

NADZÓR  NAD  ARCHIWUM

   

1.          Prawo  kontroli  archiwum zakładowego  mają osoby legitymujące się  upoważnieniemdo przeprowadzania kontroli  oraz  Sekretarz  Gminy i Miasta.

2.          Kontrola wewnętrzna  ma na celu  skonfrontowanie  stanu zawartości  archiwum  zakładowego  z prowadzoną ewidencją i prawidłowości  pracy osoby  odpowiedzialnej  za archiwum zakładowe.                    

 

 

 

§ 14

 

PERSONEL ARCHIWUM

 

1.          Za  całokształt  pracy archiwum  zakładowego odpowiedzialny  jest  wyznaczony  pracownik.

2.          Pracownik prowadzący  archiwum zakładowe  powinien  posiadać średnie  wykształcenie  oraz  przeszkolenie  w zakresie  czynności  archiwalnych.

3.          Do podstawowych obowiązków pracownika  odpowiedzialnego za archiwum  zakładowe należy;

a) prowadzenie prac  wymienionych w niniejszej instrukcji  oraz przepisach dotyczących  prowadzenia archiwum ,

b) znajomość struktury organizacyjnej  Urzędu  Gminy i Miasta w Ulanowie oraz instrukcji kancelaryjnej , jednolitego rzeczowego  wykazu akt.

 

 

 

 

««« powrót
 
 


Interaktywna Polska