UCHWAŁA Nr XXXVIII/279/2006
Rady Miejskiej w Ulanowie
z dnia 3 października 2006r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy i Miasta Ulanów oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego uprawnionych.
= = = = = = = =
Na podstawie art.18 ust.1 i ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz.U.z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm./ oraz art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych /Dz.U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm./, Rada Miejska w Ulanowie
u c h w a l a, co następuje:
§ 1
Uchwała określa szczegółowe zasady umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych, w tym cywilnoprawnych zwanych dalej „należnościami”, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa, wobec osób fizycznych, osób prawnych, a także jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, zwanych dalej „dłużnikami”.
§ 2
1. Należność może być umorzona w całości lub w części, jeżeli:
1) dłużnik znajduje się w trudnej sytuacji materialnej, a umorzenie dotyczy wyłącznie odsetek od należności głównej,
2) należności nie ściągnięto w toku zakończonego postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego, lub sąd odrzucił wniosek o ogłoszenie upadłości w związku z brakiem środków wystarczających na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego,
3) nie można ustalić dłużnika, dłużnik zmarł lub został wykreślony z właściwego rejestru osób prawnych nie pozostawiając żadnego majątku lub w przypadku osób fizycznych pozostawił ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów i nie można ustalić jego następców prawnych,
4) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności,
5) ściągnięcie należności zagraża ważnym interesom dłużnika, a w szczególności jego egzystencji,
6) wszczęcie egzekucji okazało się niemożliwe albo byłoby bezcelowe wobec stwierdzenia, że kwota uzyskana z egzekucji nie pokrywałaby kosztów egzekucyjnych,
7) egzekucja okazała się bezskuteczna.
2. Umorzenie odsetek w odniesieniu do przedsiębiorców prowadzących zakład pracy chronionej może mieć miejsce w sytuacji, gdy w złożonym wniosku przedsiębiorca udokumentuje, że zapłata należności spowodowałaby konieczność trwałego zmniejszenia zatrudnienia osób niepełnosprawnych lub, że wystąpiła strata bilansowa i podatkowa wykazana w sprawozdaniu finansowym i deklaracji podatkowej za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku.
3. W przypadkach uzasadnionych ważnymi względami społecznymi organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność społecznie użyteczną można umorzyć należność w całości lub w części jeżeli:
1) w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego wykażą, iż uregulowanie zobowiązania spowoduje znaczne ograniczenie lub zaprzestanie prowadzenia działalności statutowej,
2) niemożność świadczenia jest wynikiem czynników od nich niezależnych.
4. Umorzenie należności w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 2, 4, 5, 6 i 7 oraz ust. 2,3 może nastąpić na wniosek dłużnika, a w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2, 3, 4, 6 i 7 również z urzędu.
5. Decyzja (porozumienie) o umorzeniu należności musi być poprzedzona postępowaniem wyjaśniającym, które wykaże przynajmniej jedną z przesłanej umorzenia wymienionych w ust. 1, 2 lub 3.
6. Jeżeli umorzenie dotyczy części należności, w decyzji (porozumieniu) oznacza się termin zapłaty pozostałej części należności. Decyzja lub porozumienie o umorzeniu należności powinna zawierać postanowienie, że w razie niedotrzymania terminu spłaty pozostałej części należności następuje wygaśnięcie decyzji (porozumienia).
7. Umorzenie należności w przypadku, gdy obok dłużnika są zobowiązane inne osoby może nastąpić, gdy okoliczności uzasadniające umorzenie wymienione w ust. 1, 2 lub 3 zachodzą wobec wszystkich dłużników.
§ 3
1. Do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności są uprawnieni:
1) Dyrektor (Kierownik) jednostki organizacyjnej gminy, jeżeli wartość należności nie przekracza jednorazowo kwoty 1.000 zł
2) Burmistrz Gminy i Miasta, jeżeli należność jest wyższa niż określona w ust. 1, a nie przekracza kwoty 5.000 zł
3) Burmistrz Gminy i Miasta po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Budżetu, Finansów i Planowania Rady Miejskiej, jeżeli kwota należności wynosi od 5.000 zł do 10.000 zł
4) Burmistrz Gminy i Miasta po uzyskaniu zgody Rady Miejskiej, jeżeli kwota należności przekracza 10.000 zł
2. Przez kwotę należności, o której mowa w ust. 1, rozumie się należność główną wraz z odsetkami ustawowymi, a w przypadku zastrzeżenia odsetek umownych należność główną z odsetkami umownymi – ustalone na dzień wydania decyzji lub zawarcia porozumienia.
3. Kwoty należności tego samego dłużnika wynikające z różnych tytułów nie ulegają kumulacji.
§ 4
Organy uprawnione do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności głównej są również uprawnione do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat odsetek od tych należności bez względu na wysokość odsetek oraz innych należności ubocznych.
§ 5
1. W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi Burmistrz Gminy i Miasta działając na zasadach określonych w § 3, na wniosek dłużnika, może jednorazowo odraczać terminy zapłaty całości lub części należności lub rozłożyć płatność całości lub części należności na raty na okres dłuższy niż 24 miesiące licząc od dnia złożenia wniosku. Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające sytuację ekonomiczną wnioskodawcy.
2. Od należności, której termin zapłaty odroczono lub które rozłożono na raty, pobiera się 50 % odsetek ustawowych obowiązujących w dniu złożenia wniosku o ulgę.
3. W przypadku negatywnej decyzji w sprawie odroczenia lub rozłożenia na raty, odsetki liczone są w pełnej wysokości do dnia doręczenia wpłaty. Bieg naliczania odsetek zostaje przerwany w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia doręczenia dłużnikowi decyzji administracyjnej lub zawarcia porozumienia.
4. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie albo w pełnej wysokości należności, której termin płatności odroczono, albo nie spłaci w pełnej wysokości ustalonych rat, należność pozostała do zapłaty staje się wymagalna natychmiast wraz z odsetkami ustawowymi lub umownymi.
§ 6
Umarzanie należności, a także udzielanie ulg w ich spłacaniu, o których mowa w § 4 następuje:
1) w odniesieniu do należności o charakterze administracyjnym w drodze decyzji;
2) w odniesieniu do należności wynikających ze stosunków cywilno – prawnych w drodze porozumienia;
3) w sytuacjach przewidzianych w § 2 ust. 1 pkt 2 w drodze jednostronnego oświadczenia woli.
§ 7
Udzielanie ulg w formie umarzania, odraczania i rozkładania na raty na wniosek podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno – prawną następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej ( Dz.U. Nr 123, poz. 1291).
§ 8
- Burmistrz Gminy i Miasta w terminie do dnia 30 marca następnego roku przedstawia Radzie Miejskiej informację o wysokości umorzonych należności oraz innych ulg udzielonych w trybie określonym uchwałą na kwotę 1.000 zł i powyżej według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały oraz zbiorcza informację o wysokości wszystkich umorzonych należności oraz innych udzielonych ulg według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do uchwały.
- Informacje są sporządzane według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego, w terminie do dnia 15 lutego następnego roku.
§ 9
Wnioski o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, złożone po dniu 1 stycznia 2006r., a nie rozpatrzone do dnia wejścia w życie uchwały, są rozpatrywane według przepisów niniejszej uchwały.
§ 10
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta w Ulanowie.
§ 11
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta.