UCHWAŁA Nr XXXIX/290/2006
Rady Miejskiej w Ulanowie
z dnia 27 października 2006r. w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym / Dz. U. z 2001r Nr 142, poz. 1591 z późn. zm./ oraz art.179, art. 181 ust. 1, art. 182, art. 184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych /Dz.U.z 2005r. Nr 249, poz.2104 z p. zm/, Rada Miejska w Ulanowie u c h w a l a co następuje:
§ 1
1. Opracowany na podstawie przedłożonych przez Skarbnika Gminy materiałów projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i prognozą łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań oraz informacją o stanie mienia komunalnego Burmistrz Gminy i Miasta przedstawia:
1/ Regionalnej Izbie Obrachunkowej, celem zaopiniowania,
2/ Radzie Miejskiej – najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej Burmistrz Gminy i Miasta jest obowiązany przedstawić przed uchwaleniem budżetu Radzie Miejskiej.
3. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Miejskiej Burmistrz Gminy i Miasta przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
4. Jednostki o których mowa w ust. 3 opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 3 nie później jednak niż do dnia 22 grudnia.
§ 2
1. Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przesyła projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami do zaopiniowania stałym komisjom Rady.
2. Komisje Rady w terminie 14 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.
3. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie zobowiązana jest wskazać źródło jego sfinansowania.
4. Opinie komisji przedstawione są Komisji Budżetu, Finansów i Planowania, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania formułuje ostateczną opinię i przedkłada ją Burmistrzowi Gminy i Miasta.
§ 3
Burmistrz Gminy i Miasta po zapoznaniu się z opinią Komisji Budżetu, Finansów i Planowania w terminie 7 dni przedkłada Radzie Miejskiej skorygowany projekt uchwały budżetowej.
§ 4
Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
§ 5
Porządek sesji budżetowej winien zawierać następujące punkty:
1. Odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami,
2. Odczytanie opinii stałych Komisji Rady Miejskiej i wniosków radnych,
3. Odczytanie stanowiska Burmistrza Gminy i Miasta w sprawie opinii komisji Rady Miejskiej i wniosków radnych,
4. Dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,
5. Głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 6
Informacja o stanie mienia komunalnego winna zawierać:
1. Dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,
2. Dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu,
3. Dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w ust. 1 i 2 od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4. Dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz wykonywania posiadania,
5. Inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 7
Projekt uchwały budżetowej gminy winien określać:
1. Prognozowane dochody gminy według źródeł i działów klasyfikacji,
2. Wydatki budżetu gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej wydatków z wyodrębnieniem:
1/ wydatków bieżących, w tym w szczególności:
a/ wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
b/ dotacji,
c/ wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego,
d/ wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
2/ wydatków majątkowych.
3. Źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu gminy.
4. Przychody i rozchody budżetu gminy.
5. Wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów.
6. Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków, o których mowa w art. 5 ust, 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych /Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm./ w części związanej z realizacją zadań gminy.
7. Plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych.
8. Plany przychodów i wydatków funduszy celowych.
9. Limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 82 ust.1. ustawy o której mowa w ust. 6.
10. Upoważnienia dla Wójta Gminy do zaciągania zobowiązań:
1/ na finansowanie wydatków, o których mowa w art. 166 ust. 1, ustawy wymienionej w ust. 6.
2/ z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.
11. Zakres i kwoty dotacji przedmiotowych.
12. Zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji, o których mowa w art. 24 ust. 5. ustawy o której mowa w ust. 6.
13. Dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami.
14. Dotacje inne niż określone w ust. 11 i 12, przekazywane na podstawie odrębnych przepisów, związane z realizacją zadań gminie.
15. Dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, której powierzono realizację tych zadań.
16. Projekt uchwały budżetowej Gminy może zawierać:
1/ upoważnienie dla Burmistrza Gminy i Miasta do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminy.
2/ upoważnienie dla Burmistrza Gminy i Miasta do dokonywania zmian w budżecie, w zakresie:
a) dokonywania zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,
b) przekazania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym gminy;
3/ inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu gminy.
17. W projekcie uchwały budżetowej gminy określa się także dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.
18. Projekt uchwały budżetowej może również określać:
1/ wydatki jednostek pomocniczych gminy,
2/ uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.
§ 8
1.W budżecie gminy mogą być tworzone rezerwy celowe i rezerwa ogólna.
2. Rezerwy celowe są tworzone na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowania budżetu.
3. Suma rezerw celowych nie może przekroczyć 5 % wydatków budżetu.
4. Rezerwa ogólna nie może być wyższa niż 1 % wydatków budżetu.
5. Rezerwami, o których mowa w ust. 1 dysponuje Burmistrz Gminy i Miasta.
§ 9
Objaśnienia do projektu budżetu gminy winny zawierać:
1. W zakresie dochodów – omówienie poszczególnych źródeł dochodów ze wskazaniem sposobu i podstawa ich kalkulacji.
2. W zakresie wydatków – omówienie poszczególnych źródeł wydatków i ich uzasadnienie z wyodrębnieniem:
1/ wydatków jednostek budżetowych z wyszczególnieniem wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
2/ dotacji udzielonych z budżetu,
3/ wydatków na inwestycje,
4/ środków przeznaczonych do dyspozycji sołectw,
5/ wydatków na zadania administracji rządowej zlecone gminie.
3. Omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów związanych z ewentualnymi spłatami zaciągniętego długoterminowego kredytu bankowego lub z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę.
4. Omówienie źródła przychodów i wydatków zakładów budżetowych, funduszy celowych oraz dochodów własnych jednostek budżetowych.
5. Informację o finansowaniu zadań inwestycyjnych obejmującą:
1/ nazwę inwestycji,
2/ źródła finansowania,
3/ ogólny koszt inwestycji,
4/ datę rozpoczęcia i zakończenia inwestycji.
§ 10
Traci moc uchwała Nr X/77/99 Rady Miejskiej w Ulanowie z dnia 12 listopada 1999r.w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy i Miasta Ulanów oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 11
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta.
§ 12
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|