UCHWAŁA Nr XXVI/151/2009
Rady Miejskiej w Ulanowie
z dnia 24 marca 2009r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy gminy Ulanów z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2009.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591, ze zmianami) oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003r. Nr 96 poz. 873 ze zmianami), Rada Miejska w Ulanowie
p o s t a n a w i a, co następuje:
§1
Uchwala się Program współpracy gminy Ulanów z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2009.
§ 2
Program współpracy na rok 2009 jest kontynuacją programu z roku poprzedniego. Celem Programu współpracy gminy Ulanów z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest określenie czytelnych zasad w zakresie wspierania przez Gminę działań organizacji pozarządowych i podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego poprzez powierzenie im ustawowych zadań gminy. Przez określenie i realizację tych zasad Samorząd pragnie włączyć organizacje pozarządowe w system demokracji lokalnej.
§ 3
Ilekroć w Programie jest mowa o:
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.),
- organizacjach pozarządowych –należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy,
- programie współpracy – należy przez to rozumieć Program współpracy Gminy i Miasta Ulanów z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008,
- Gminie – należy przez to rozumieć Gminę i Miasto Ulanów,
- dotacji – należy przez to rozumieć dotację w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 249 poz. 2104),
- konkursie – należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 i 13 ustawy.
§ 4
Celem programu jest:
- umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną,
- tworzenie odpowiednich warunków umożliwiających pobudzenie aktywności społecznej mieszkańców gminy w rozwiązywaniu lokalnych problemów,
- wykorzystywanie możliwości podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
§ 5
Podmiotami realizującymi program są:
- Rada Miejska w Ulanowie i jej Komisje – w zakresie kreowania polityki społecznej gminy oraz określania wysokości środków finansowych na jej realizację,
- Burmistrz - w zakresie realizacji polityki wytyczonej przez Radę Miejską.
- Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego – w zakresie realizacji zadań publicznych na terenie gminy.
§ 6
Zakres zadań, które mogą być realizowane przy współpracy z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, obejmuje zadania publiczne w sferze:
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
- ochrony i promocji zdrowia,
- działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
- nauki, edukacji, oświaty i wychowania,
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,
- upowszechniania kultury fizycznej i sportu,
- podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
- porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym,
- promocji gminy,
- krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży,
- ratownictwa i ochrony ludności,
- działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
- promocji i organizacji wolontariatu.
§ 7
Współpraca Gminy z organizacjami pozarządowymi będzie prowadzona w następujących formach:
- powierzania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,
- wspierania takich zadań, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji,
- wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności
i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,
- konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji
§ 8
Współpraca gminy z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego będzie realizowana w następujących formach:
- powierzania podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego realizację zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na ten cel,
- wspierania podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego w realizacji przez te podmioty zadań publicznych,
- współdziałania w pozyskiwaniu środków finansowych z innych źródeł, w szczególności z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
§ 9
- Zlecanie zadań będzie odbywać się w formie konkursu, z zastrzeżeniem realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej, które będą zlecane w trybie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).
- Organizacja pozarządowa powinna przedstawić ofertę wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji gwarantującą wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
- Konkurs będzie ogłaszany w miarę potrzeb, a także, gdy z propozycją realizacji zadania wystąpi organizacja pozarządowa, a Gmina zdecyduje się na powierzenie wykonania zadania organizacji pozarządowej.
§ 10
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta w Ulanowie.
§ 11
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|